Pozice odpadového hospodáře je celkem opomíjená v menších i větších společnostech. Většinou se setkávám, že tuto funkci zastává účetní nebo asistentka a je mi řečeno, že to funguje a není proč to měnit. A já říkám ano, ale z větší části to funguje do první kontroly jendoho ze státních orgánů životního prostředí a toto tvrzení vychází z podložených údajů mé praxe.
Pojdmě se podívat co takový odpadový hospodář / podnikový ekolog dělá. Podle zaměření společnosti provádí administraci:
- Odpadové hospodářství – tvorba ZPO, tvorba štítků, vedení průběžné evidence, tvroba výkazů pro státní správu, kontrola provozovny, podává roční hlášení o odpadech, tvoří a aktualizuje ILNO a štítky, vytváří a upravuje interní směrnice, řeší smlouvy s oprávněnými osobami, přiřazuje katalogová čísla.
- Obalové hospodářství – vede sklady obalů a evidenci obalů, podává periodická hlášení.
- Výrobky s ukončenou životností – vede evidenci a podává periodická hlášení.
- Ochrana ovzduší – evidence a kategorizace zdrojů znečišťování ovzduší v souladu ze zákonem, vyhotovení žádosti o povolení provozu vyjmenovaného zdroje znečištění ovzdučí, řeší provozní řády.
- Ochrana vod – řeši žádosti o povolení k nakládání s povrchovými / podzemními vodami, vypouštění odpadních vod do kanalizace, řeší provozní řády, podává roční hlášení o vodní bilanci.
- Chemické látky a směsi – zajišťuje nakládání s chemickými látkami a směsmi, zpracovává bezpečtnostní listy, vypracovává pravidla a příručky pro nakládání s chemickými látkami a směsmi, vede provozní evidenci chemických látek a směsí včetně dalších povinností k tomuto náležících.
- Jiné potřeby – provádí školení zaměstnanců v rámci OŽP, zpracovává a aktualizuje seznam legislativních povinností v rámci OŽP, komunikuje s příslušnými orgány státní správy.
Pokud společnost nemá zaměstnance, který se o příslušnou agendu stará hledá převážně externí spolupráci nebo poradce, který účetní či asistentku povede při této správě.
Malé porovnání (tabulka neobsahuje porovnání všech činností):
Jak pomáhají jednotlivé funkce | Externí odpadový hospodář / podnikový ekolog | Externí poradce v OŽP |
Vede a provádí aktualizace povinností OŽP | ANO | Pouze upozorní vše je po tom na interním zaměstnanci |
Vede průběžnou evidenci (odpadu, obalu, elektrozařízení) nebo registr chem. Látek | ANO | NEPROVÁDÍ, pouze odpovídá na položené dotazy k této povinnosti |
Eviduje doklady a smlouvy v OŽP | ANO | NE |
Zastupuje společnost při jednáních v OŽP | ANO | ANO, ale pouze na žádost klienta po doložení podkladů |
Podává roční hlášení | ANO | ANO, pouze na žádost klienta po doložení evidence odpadů |
Provádí pravidelné kontroly | ANO | NE, kontroly jsou pouze na žádost klienta |
Poradenská činnost | ANO, vychází to z jeho náplně práce | ANO, pouze na žádost klienta |
Povinností je více a výše uvedená tabulka slouží pouze pro představu fungování a porovnání rozdílů mezi externistou, který zajišťuje správu a poradcem, který sice řeší některé povinnosti, ale z větší části je to pouze na žádost a nemá všeobecný přehled o fungování OŽP u klienta.
A jak je to s finanšní odměnou?
- Externí odpadový hospodář / podnikový ekolog – je placen za svěřený rozsah činností, k provozu nebo činnosti paušální sazbou. Sazba je výhodnější oproti ceně za úkon.
- Poradce – je placen od úkonu. Pokud není k dispozici rozsáhlý sazebník, tak je stanovena hodinová sazba.
Jak je to u vás? Využíváte externistu odpadového hospodáře / podnikového ekologa nebo jen poradce? Zapojte se do ankety.