Pozice odpadového hospodáře je celkem opomíjená v menších i větších společnostech. Většinou se setkávám, že tuto funkci zastává účetní nebo asistentka a je mi řečeno, že to funguje a není proč to měnit. A já říkám ano, ale z větší části to funguje do první kontroly jendoho ze státních orgánů životního prostředí a toto tvrzení vychází z podložených údajů mé praxe.

Pojdmě se podívat co takový odpadový hospodář / podnikový ekolog dělá. Podle zaměření společnosti provádí administraci:

  1. Odpadové hospodářství – tvorba ZPO, tvorba štítků, vedení průběžné evidence, tvroba výkazů pro státní správu, kontrola provozovny, podává roční hlášení o odpadech, tvoří a aktualizuje ILNO a štítky, vytváří a upravuje interní směrnice, řeší smlouvy s oprávněnými osobami, přiřazuje katalogová čísla.
  2. Obalové hospodářství – vede sklady obalů a evidenci obalů, podává periodická hlášení.
  3. Výrobky s ukončenou životností – vede evidenci a podává periodická hlášení.
  4. Ochrana ovzduší – evidence a kategorizace zdrojů znečišťování ovzduší v souladu ze zákonem, vyhotovení žádosti o povolení provozu vyjmenovaného zdroje znečištění ovzdučí, řeší provozní řády.
  5. Ochrana vod – řeši žádosti o povolení k nakládání s povrchovými / podzemními vodami, vypouštění odpadních vod do kanalizace, řeší provozní řády, podává roční hlášení o vodní bilanci.
  6. Chemické látky a směsi – zajišťuje nakládání s chemickými látkami a směsmi, zpracovává bezpečtnostní listy, vypracovává pravidla a příručky pro nakládání s chemickými látkami a směsmi, vede provozní evidenci chemických látek a směsí včetně dalších povinností k tomuto náležících.
  7. Jiné potřeby – provádí školení zaměstnanců v rámci OŽP, zpracovává a aktualizuje seznam legislativních povinností v rámci OŽP, komunikuje s příslušnými orgány státní správy.

Pokud společnost nemá zaměstnance, který se o příslušnou agendu stará hledá převážně externí spolupráci nebo poradce, který účetní či asistentku povede při této správě. 

Malé porovnání (tabulka neobsahuje porovnání všech činností):

Jak pomáhají jednotlivé funkceExterní odpadový hospodář / podnikový ekologExterní poradce v OŽP
Vede a provádí aktualizace povinností OŽPANOPouze upozorní vše je po tom na interním zaměstnanci
Vede průběžnou evidenci (odpadu, obalu, elektrozařízení) nebo registr chem. LátekANONEPROVÁDÍ, pouze odpovídá na položené dotazy k této povinnosti
Eviduje doklady a smlouvy v OŽPANONE
Zastupuje společnost při jednáních v OŽPANOANO, ale pouze na žádost klienta po doložení podkladů 
Podává roční hlášeníANOANO, pouze na žádost klienta po doložení evidence odpadů
Provádí pravidelné kontrolyANONE, kontroly jsou pouze na žádost klienta
Poradenská činnostANO, vychází to z jeho náplně práceANO, pouze na žádost klienta

Povinností je více a výše uvedená tabulka slouží pouze pro představu fungování a porovnání rozdílů mezi externistou, který zajišťuje správu a poradcem, který sice řeší některé povinnosti, ale z větší části je to pouze na žádost a nemá všeobecný přehled o fungování OŽP u klienta.

A jak je to s finanšní odměnou?

  • Externí odpadový hospodář / podnikový ekolog – je placen za svěřený rozsah činností, k provozu nebo činnosti paušální sazbou. Sazba je výhodnější oproti ceně za úkon.
  • Poradce – je placen od úkonu. Pokud není k dispozici rozsáhlý sazebník, tak je stanovena hodinová sazba.

Jak je to u vás? Využíváte externistu odpadového hospodáře / podnikového ekologa nebo jen poradce?  Zapojte se do ankety.